فارکس چیست؟ آشنایی با فارکس به زبان ساده

بهترین بروکرهای فعال در ایران
آی اف سی مارکتس
ورود به فارکس

بازار ارز دیجیتال که در آن ارزهای کشورها به صورت متقابل خرید و فروش می‌شود و ارزش آنها مشخص می‌شود فارکس نام دارد. این بازار که بازاری با بالاترین نقدینگی جهانی است با حجم معاملات زیاد خود گزینه‌ای جذاب برای بسیاری از سرمایه گذاران است این مطلب برای سرمایه گذارانی که می‌خواهند پس انداز خود را گسترش داده و وارد بازار فارکس شوند تهیه شده است، در نتیجه می‌توانید به راحتی یاد بگیرید که چگونه در بازار فارکس سرمایه گذاری کنید.

فارکس چیست؟

فارکس یک اصطلاح مالی است که از کلمات انگلیسی “Foreign Exchange” تشکیل شده است. به عبارت ساده‌تر، تجارت فارکس به معنای مبادله ارز یک کشور با کشور دیگر است. اصطلاح بازار سهام جهانی به فارسی به عنوان همان فارکس شناخته می‌شود.

فارکس که به عنوان نقدشونده‌ترین بازار جهان شناخته می‌شود، در مقیاس جهانی نیز توسعه سریعی را طی کرده است. فارکس با مبادلات ارزی بین بانک‌ها در دهه 1970 آغاز شد و با ورود موسسات مختلف به سیستم در طول زمان به تدریج رشد کرد. گسترش فن آوری‌های اینترنتی نیز بازار مورد بحث را گسترش داده و آن را به یکی از اجزای سازنده بازارهای جهانی تبدیل کرده است.

بازار فارکس چیست؟

در دهه 70 بازاری از طریق مبادلات ارزی توسط بانک‌ها ایجاد شد. دخالت نهادهای مختلف در این بازار در طول زمان باعث رشد این سیستم شده است. امروزه بازاری که به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی و همچنین خدمات ارائه شده توسط بانک‌ها و موسسات در حال رشد بیشتر است، بازار فارکس نامیده می‌شود. امروزه بسیاری از کالاها مانند CFD‌ها، سهام ، نقره، نفت، طلا و پنبه در بازار فارکس معامله می‌شوند.

بازار فارکس که بزرگترین بازار جهان از نظر نقدینگی است، به یک مرکز متصل نیست. این ویژگی بازار آن را از سایر بازارها متمایز می‌کند. بازار فارکس که از یک مرکز مدیریت نمی‌شود، پویایی خود را حفظ کرده و به لطف این ساختار دائماً در حال توسعه است.

روز معاملاتی در فارکس چیست و قیمت‌ها در بازار فارکس چگونه تعیین می‌شود؟

معاملات را می‌توان در بازارهای فارکس به صورت 24 ساعت شبانه روز و در ۵ روز هفته انجام داد. در واقع این بازار در دو روز اول هفته یعنی شنبه و یکشنبه که تعطیلی کشورهای اروپایی و آمریکایی است تعطیل بوده و از روز دوشنبه تا انتهای هفته مجددا به شروع فعالیت و معاملات فارکس می‌پردازند.

بانک‌های جهانی برای هر ارز یک جریان نقدی منحصر به فرد دارند. مقدار زیادی ارز می‌تواند به بانک‌ها وارد و از آن خارج شود. در این مرحله بانک‌ها با تنظیم جریان نقدی اقداماتی را برای رفع نیازهای خود و مشتریان خود انجام می‌دهند. بر این اساس، بانک‌ها به فکر فروش نقدینگی مازاد و خرید سایر ارزهای مورد نیاز خود هستند.

آموزش فارکس برای مبتدیان

بانک‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که قیمت فارکس بر اساس دستور‌العمل تعیین می‌شود و در نتیجه بانک‌های بین المللی قیمت‌های بازار را تعیین می‌کنند. قیمت‌های تعیین شده از طریق شبکه‌های مختلف به نهادهای واسطه منتقل می‌شود. این ساختارها که انتقال قیمت را از بانک‌ها به مؤسسات انجام می‌دهند، شبکه قیمت نامیده می‌شوند . شرکت‌های Flextrade، Reuters، Bloomberg، Hotspot FX و Currenex را می‌توان به عنوان نمونه‌هایی از این کانال‌ها ذکر کرد. شرکت‌های فارکس که درآمد خود را بر مبنای قیمت‌های شبکه‌ها قرار می‌دهند، رقم نهایی را نیز به سرمایه‌گذاران منتقل می‌کنند.

بروکر فارکس چیست؟

به عبارت ساده‌تر، کارگزار یا بروکر فارکس شرکتی است که دسترسی به بازار ارز را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، آنها به عنوان یک واسطه بین خریداران و فروشندگان ارزهای مختلف عمل می‌کنند. وقتی می‌خواهید ارز بخرید، کارگزار کسی را پیدا می‌کند که آن ارز را بفروشد و وقتی می‌خواهید ارزی را بفروشید، کارگزار کسی را پیدا می‌کند که می‌خواهد آن ارز را بخرد. سپس کارگزار معامله بین دو طرف را آسان می‌کند و برای انجام آن کارمزد کمی‌ دریافت می‌کند. این فرآیند دقیقا مثل بازارهای بورس در سطح جهان یا همین ایران خودمان است.

قبل از معامله در فارکس چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

اگر تصمیم دارید پس انداز خود را با استراتژی در بازار فارکس انجام دهید، ابتدا باید اطلاعات کافی در مورد بازار مورد نظر به دست آورید. بنابراین قبل از شروع فرآیند، باید آموزش‌هایی در این زمینه دریافت کنید. به لطف آموزش، کسب سود از بازار برای شما امکان پذیر می‌شود. هنگامی‌که اطلاعات اولیه‌ای در مورد بازار دارید، می‌توانید تعیین کنید که چگونه باید شروع کنید.

چگونه در فارکس ترید کنیم

ممکن است برای کسب دانش و تجربه کافی در مورد بازار، یک حساب آزمایشی (دمو) افتتاح کنید. این امکان وجود دارد که با افتتاح یک حساب آزمایشی رایگان از هر شرکت کارگزاری مورد نظر خود، دانش خود را در مورد بازار افزایش دهید. اکانت‌های آزمایشی دارای موجودی مجازی هستند. با وجود اینکه این پول و سود شما واقعی نیست، اما قیمت محصولات در بازار واقعی است. با این اکانت‌ها می‌توانید انجام معاملات تجاری را ساده کرده و برای مدتی تجربه کسب کنید. اکانت‌های آزمایشی به شما این امکان را می‌دهند که خطرات و سودهای احتمالی را به وضوح مشاهده کنید.

مزایا و خطرات تجارت در بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس، مانند هر سرمایه گذاری مالی، دارای مزایا و خطراتی است. قبل از ارزیابی پس انداز خود، باید از مضرات و مزایای احتمالی این بازار مطلع شوید. به این ترتیب این امکان برای شما فراهم می‌شود که با خیال راحت گام‌های خود را بردارید. مزایای فارکس را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • بازار فارکس بزرگترین بازار ترید جهان است. به لطف حجم معاملات روزانه 6 تریلیون، شما این فرصت را دارید که در بازاری عاری از دستکاری مالی سرمایه گذاری کنید.
  • شما می‌توانید معاملات خرید و فروش را بر اساس حرکت‌های کاهشی و افزایشی قیمت در بازار انجام دهید.
  • محصولات ارائه شده در بازار به صورت 24 ساعته و 5 روز هفته برای معاملات باز است. شما می‌توانید هر زمانی که بخواهید، از دوشنبه تا جمعه معامله کنید.
  • شما این فرصت را دارید که با حداکثر اهرم یا لوریج 1:10 معامله کنید. به عبارت دیگر شما تا 10 بار با حداقل سرمایه امکان معامله دارید.

در حالی که می‌توانید از مزایای ذکر شده بهره‌مند شوید، خطراتی نیز وجود دارد که ممکن است در بازار با آنها روبرو شوید. اهرم یا ریسک نرخ ارز یکی از مشکلاتی است که ممکن است در بازار با آن مواجه شوید. به دلیل نوسانات ارز، پس انداز شما ممکن است به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این یکی از خطرناک ترین ریسک‌های فارکس است. به منظور اجتناب از خطرات مشابه، داشتن دانش کافی در مورد بازار ضروری است.

معاملات فارکس در ایران را چگونه شروع کنیم؟

از آنجایی که بازار از یک مرکز واحد مدیریت نمی‌شود، سرمایه گذاری و معاملات فارکس در ایران بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک حساب سرمایه گذاری باز کنید. از آنجایی که بازار فارکس دارای سیستم بین بانکی است، می‌توانید در هر کجا که هستید، سرمایه گذاری‌های خود را در این بازار انجام دهید.

تنها چیزی که نیاز دارید اتصال به اینترنت است. تا زمانی که اتصال به اینترنت فعال است، می‌توانید هر کجا که بخواهید سرمایه گذاری کنید. خرید و فروش به راحتی از طریق گوشی هوشمند، کامپیوتر یا تبلت حتی از ایران هم امکان پذیر است.

بهترین بروکرهای فعال در ایران
آی اف سی مارکتس

“پولی مگ” هیچگونه نظری روی تبلیغات ندارد.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه جدیدترین اخبار و اطلاعیه ها را دریافت نمایید.

جدیدترین مقالات