آشنایی با بروکرهای فارکس

بهترین بروکرهای فعال در ایران
آی اف سی مارکتس
بروکر فارکس

برای ورود به بازار فارکس شما باید از طریق بروکرها یا کارگزاران فارکس تجارت خود را آغاز کنید. 

اما قبل از شروع معاملات باید با انواع بروکرها و روش‌های درآمدزایی آنها آشنایی داشته باشید، زیرا انتخاب بروکر مناسب می‌تواند نقش مهمی در افزایش سود شما در معاملات داشته باشد.

به چه کسانی بروکر می‌گویند؟

برورکرها یا کارگزاران، شرکت‌های سرویس‌دهنده خدمات مالی هستند که از طریق پلتفرم‌های مختلف، به معامله‌کنندگان امکان دسترسی به بازار فارکس را می‌دهند.

بروکرها در بازار فارکس نقش صرافی‌ها در بازار سنتی ارز را دارند و خرید و فروش جفت‌ارزها در بازار فارکس از طریق بروکرها انجام می‌شود. البته در فارکس بروکرها نقش واسط را در معاملات دارند و رابط شما و بازار فارکس هستند.

به بروکرهای فارکس،‌ بروکرهای خرده‌فروشی هم می‌گویند، زیرا تا قبل از همگانی شدن استفاده از اینترنت، تجارت از طریق خرید و فروش ارزها فقط مختص بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بزرگ بود. اما با استفاده از اینترنت،‌ بروکرها به مردم عادی اجازه دسترسی به پلتفرم‌ها و انجام معاملات روی جفت ارزها را دادند. 

انواع بروکر

بروکرها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

۱- بروکر میز معاملات (DD)

۲- بروکر بدون میز معاملات (ٔNDD)

کارگزار میز معاملات (Dealing Desk)

به کارگزاران دارای میز معاملات Market Maker یا بازار گردان هم می‌گویند. این نوع بروکرها کنترل کاملی روی معاملات شما دارند و خودشان یا یکی از مشتریان دیگر آنها طرف معامله شما هستند. این نوع بروکرها مانند صاحبان نمایشگاه ماشین هستند و همیشه بین سود شما و سود خودشان تعادل ایجاد می‌کنند. 

در یک معامله، ممکن است بروکر مشتری دیگری را طرف معامله با شما قرار دهد که در صورت سود یکی از طرفین، دیگری ضرر خواهد کرد؛ همان اتفاقی که در هنگام واسطه‌گری برای فروش ماشین اتفاق می‌افتد.

اما اگر در یک معامله مشتری دیگری وجود نداشته باشد و شما مستقیما با بروکر معامله کنید، احتمالا سود کمتری نصیب شما می‌شود؛ مثل وقتی که شما ماشین را مستقیما از نمایشگاه ماشین می‌خرید و هر چه شما بیشتر سود کنید، صاحب نمایشگاه ضرر خواهد کرد.

البته یک بروکر خوب می‌دانند که مشتری ناراضی به معنی از بین رفتن کسب‌وکار اوست و همیشه سعی می‌کند بین سود و ضرر مشتری تعادل ایجاد کند.

در صورتی که می‌خواهید با بروکرهای میز معاملات کار کنید، حتما با بروکرهای قانونی و دارای مجوز تایید شده کار کنید.

کارگزار بدون میز معاملات (Non Dealing Desk)

این نوع از بروکرها، طرف معامله شما نیستند و واسط شما و تامین‌کنندگان مالی برای خرید و فروش در فارکس هستند. بروکرها NDD در معاملات با شما طرف نیستند و فقط بابت ارتباط شما با موسسات مالی کمیسیون دریافت می‌کنند.

درآمد بروکرها از کجا تامین می‌شود؟

۱- اسپرد (اختلاف قیمت خرید و فروش)

در فارکس نیز مانند همه صرافی‌ها قیمت خرید  ارز با قیمت فروش آن تفاوت دارند و همیشه قیمت خرید جفت ارز بالاتر از قیمت فروش آن به بروکر است.

یکی از رایج‌ترین روش‌های درآمدزایی بروکرها کسب سود از تفاوت قیمت فروش و خرید جفت‌ارزهاست.

در فارکس به این تفاوت قیمت اسپرد می‌گویند.

۲- کمیسیون

برخی بروکرها پلتفرم‌های اختصاصی خود را در اختیار معامله‌کنندگان قرار می‌دهند و بابت آن کمیسیون دریافت می‌کنند.

برخی دیگر هم از طریق ارایه مشاوره‌های مالی و محصولات خود از معامله‌کنندگان هزینه دریافت می‌کنند.

در مطالب بعدی با انواع دیگری از بروکرها و روش‌های درآمدزایی آنها آشنا خواهید شد.

بهترین بروکرهای فعال در ایران
آی اف سی مارکتس

“پولی مگ” هیچگونه نظری روی تبلیغات ندارد.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه جدیدترین اخبار و اطلاعیه ها را دریافت نمایید.

جدیدترین مقالات