ارز دیجیتال چیست؟

بهترین بروکرهای فعال در ایران
آی اف سی مارکتس

ماجرای ارز دیجیتالی در چند سال گذشته تبدیل شده به یکی از پر ماجرا ترین دنیاهای سرمایه گذاری، دنیایی پر زرق و برق و البته کمی مبهم و تخصصی که برای وارد شدن به آن باید با دنیایی از اصطلاحات و استراترژی های مختص به آن از قبل آشنا شده باشید تا بتوانید به سادگی ارزهای دیجیتال را در دنیای فارکس معامله کرده و از این طریق سرمایه خود را چند برابر کنید. اما قبل از هر چیزی برای ترید ارز دیجیتال لازم دارید تا به طور کامل با مفهوم ارز دیجیتال آشنا شده و بدانید که ارزدیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال که به زبان انگلیسی با نام Cryptocurrency شناخته می شود، نوعی از پول الکترونیکی رمز نگاری شده است و بر اساس یک سیستم غیرمتمرکز با نام بلاک چین فعالیت دارد. این رمز نگاری رمز ارز ها منجر می شود تا یک تمایز بسیار بزرگ با پول های معمولی بوجود آید که از جعل و دستکاری پول ها جلوگیری خواهد کرد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست

ارزهای دیجیتالی به دلایل مختلفی شکل گرفته اما دو مورد از مهم ترین دلایلی که منجر شد تا ایده این رمز ارز ها شکل بگیرد عدم اعتماد به شخص سوم و مشکل دوبار خرج کردن پول ها بود. پول های غیر الکترونیکی همیشه برای انتقال و جابجایی نیاز به یک شخص ثالث دارند، یعنی شما بدون وجود بانک و یا مراکز مالی قادر به انتقال نیستید و این یعنی شما به یک شخض ثالث اعتماد کرده اید و این وسط هر نوع تخلف و یا دوباره خرج کردن سرمایه ها از عهده شما خارج بوده و هر گونه تخلف و کارشکنی را می توان توسط شخص ثالث انتظار داشت.

اما در بازار ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین و یا اتریوم، به وجود آمدن سیستم غیر متمرکز بلاک چین بسیاری از مشکلات را حل کرد، و هر شخص با بررسی کامل تراکنش های قبلی به خوی می تواند اطلاعات دقیقی در دسترس داشته و از تقلب کردن دیگر افراد به سادگی جلوگیری کند.

اولین رمز ارز دیجیتالی چه بود؟

پاسخ به این سوال کاملا ساده است. بیت کوین اولین رمز ارزی است که به وجود آمد و در بستر بلاک چین برای حل مشکلات عدم اعتماد و دوبار خرج کردن کوین ها معرفی شد. اما مشکل اعتماد به شخص سوم ها و تقلب ها در امور مختلف همواره انسان را درگیر خود کرده است. از این رو پس از بیت کوین و بسیاری دیگر از رمزارز ها اترویم بستری جدید از پلتفرم خود را ارائه داد که در آن علاوه بر رمز ارز بتوان برنامه های مختلفی را بدون وجود شخص ثالث ها پیش برد.

ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

قطعا اگر از تازه کار های این سیستم مالی باشید، برایتان سوال شده که این رمزارزها چگونه کار می کنند و داستان سرمایه گذاری توسط آنها به چه صورت پیش می رود؟ ارزهای دیجیتالی هر کدام ساز و کار خود را دارند؛ حتی هر کدام از بلاک چین مخصوص به خود استفاده می کنند. به طور مثال رمز ارز بیتکوین از الگوریتم اجماع استفاده می‌کند که در آن تراکنش ها باید به تایید استخراج کنندگان بیت کوین (ماینر) ها برسد.

تارگت در ارز دیجیتال چیست

در این نوع از الگوریتم، توافق جمعی برای تایید تراکنش ها نیاز است، یعنی تمامی مشارکت کنندگان در شبکه بلاک چین باید توافق نظر داشته باشند در تایید و یا رد کردن یک تراکنش! این سبک از تراکنش ها همچنین با نام P2P شناخته می شود و در این شرایط دیگر نیازی به واسطه ها وجود نخواهد داشت.

تامین امنیت در این شبکه ها توسط عوامل مختلفی خواهد بود و هر کدام قانون خاص خود را در انتخاب مسول نظارت را دارا هستند. مثلا در سیستم بلاک چین بیتکوین از نود ها برای تامین امنیت استفاده می شود این نود ها همان ماینر ها هستند، و یا در رمز ارز هایی همچون ترون ابتدا رای گیری شده و سپس نود ها را انتخاب می کنند؛ و یا مثلا در سیستم های اثبات سهام کسی می تواند در مورد تراکنش ها تصمیم گیری کند که بخشی از سکه های خود را در شبکه قفل کرده است.

چند نوع ارز دیجیتال داریم؟

ارز های دیجیتال به دو دسته توکن و آلت کوین تقسیم بندی می شوند. آلت کوین ها هر یک در سیستم بلاک چین مختص به خود مشغول به فعالیت هستند. جالب است بدانید که در کل بسیاری از کوین های موجود، بخشی از کد های خود را از بیت کوین گرفته اند و با اندکی تفاوت در الگوریتم استخراج و یا زمان ایجاد بلاک ها ساخته شده اند. برخی از کوین ها همچون اتریوم و یا ریپل اما شبکه مختص به خود را داشته و اساسا از کد های بیت کوین ساخته نشده اند.

فیوچرز در ارز دیجیتال چیست

توکن ها اما یک ارز نیستند، آنها کاربرد های مختص به خود را داشته و بر بستر دیگر پلتفرم ها کار کرده و تراکنش های خود را با قدرت بلاک چین اصلی شبکه انجام می دهند. از محبوب ترین ارز های دیجیتال می توان به بیت کوین، اتریوم، ریپل، لایت کوین و بیت کوین کش اشاره کرد.

چگونه ارز دیجیتال معامله کنیم؟

تمامی ارز های دیجیتال را باید از طریق صرافی ها خرید و فروش کرد. صرافی های خارجی و ایرانی بسیاری وجود دارند که می توان خیلی ساده پس از احراز هویت در آنها به خرید و فروش این ارز های دیجیتالی پرداخت. بروکر های فارکس نیز برخی اجازه معاملات کریپتوکارنسی یا همان ارزهای دیجیتال را ارائه می دهند که از میان آنها می توان به بروکر فیبوگروپ، آلپاری فارکس، بروکر یو اس جی اف ایکس، بروکر اچ‌وای‌سی‌ام HYCM، بروکر روبو فارکس RoboForex اشاره کرد. برای بررسی بروکر های فارکس می توانید از طریق صفحه بروکر های فارکس اقدام کنید.

بهترین بروکرهای فعال در ایران
آی اف سی مارکتس

“پولی مگ” هیچگونه نظری روی تبلیغات ندارد.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه جدیدترین اخبار و اطلاعیه ها را دریافت نمایید.

جدیدترین مقالات